En uppbyggnad av en organisation och en massiv rekrytering av personal (under kort tid) är en oerhört intressant utmaning. Sitter och försöker skapa mig ett "mindset" gällande detta utifrån parametrarna kvalitet, flexibilitet, & innovation. Någon med erfarenhet av massrekrytering eller någon som reflekterat kring frågan? Goda erfarenheter, samt mindre goda erfarenheter mottages gärna.

/Klas 

Visningar: 128

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej Klas!

Maja Ågren heter jag, är psykolog och jobbar på ett företag som heter cut-e. Vi arbetar mycket med massrekryteringar och har stor erfarenhet av just detta. Det gör att jag har lagt mycket tid och tankekraft på att lära mig om hur vi kan använda våra metoder på allra bästa sätt för att skapa smidiga och valida processer. Vi använder oss bland annat av begåvnings- och färdighetstest, personlighetsformulär matchade mot kravprofil och kompetensbaserade intervjuer, allt integrerat i it-system som folk faktiskt förstår:) Var det några speciella funderingar du hade så kanske jag kan bidra med lite input? 

Allt gott!

//Maja

Hej Maja!

Jag tycker det är intressant hur ni genomför era massrekryteringar. Vilken typ av roller har det främst varit ni massrekryterat till? Jag för min del anser att fler borde använda sig av mer testning i sina rekryteringsprocesser, men min erfarenhet är att det inte alltid är något kunden prioriterar eller som man alltid ser så nödvändigt inhouse. Vad är din erfarenhet?

/ Fredrik

Hej Fredrik!

Roligt att höra att du också ser värdet som test tillför när det kommer till rekrytering. Jag anser det vara en självklart del i en rekryteringsprocess och när det handlar om rekryteringar med ett stort antal sökande kan det vara ett mkt kostnadseffektivt och valitt verktyg att ha tidigt i en process. När man ställer det i relation till ex cv-läsning så talar ju forskningen sitt tydliga språk. 

Vi har kunder som arbetar på det sätt jag tidigare beskrivit i rekryteringar av allt från butikspersonal till chefer.   Vi lägger oftast in begåvning och färdigheter först, sedan personlighet mot kravprofil och sedan komp.baserade intervjuer. Olika kunder väljer ju att lägga fokus på olika delar beroende på tjänstens krav men dessa delar brukar nästan alltid vara med. 

Visst kan det vara så att attityden till test inte alltid är positiv rakt igenom men jag upplever ändå att fler och fler företag börjar inse värdet av mer "objektiva" metoder. Att inte diskriminera på faktorer som inte är av relevans för den givna tjänsten tycker jag är en stor anledning till varför jag förespråkar testning. Sedan tror jag att prismodellen också påverkar, blir testning allt för dyrt kan det såklart vara svårare att motivera användandet. Vad tror du själv att denna attityd beror på? Vad är din erfarenhet?

RSS

© 2012   Created by Fredrik Johnsson.   Drivs med tekniken bakom .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor