Kanske är det fel att kalla det ”bok”, för hur lång måste en bok vara? Bygg en trädgård för innovation är en kort bok jag skrivit om innovativt beteende i organisationer och hur man främjar det. Jag vänder mig mot synen på organisationen som en maskin och innovation som något som kan kommenderas fram bara man säger åt folk att vara innovativa eller åker på lite konferens.

Snarare är innovation något som kan uppstå emergent när man skapar rätt förutsättningar och låter människors inre nyfikenhet och uppfinningsrikedom blomma.

Boken bygger på mitt exjobb från PAO-programmet från 2008 men med en kraftigt nedskuren metod & resultatdel till förmån för mer och uppdaterad berättande text! Låt mig gärna veta vad du tycker om boken och tankarna i den!

Ladda ner boken som pdf.

Taggar: företagskultur, innovation, organisation

Visningar: 14

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Här var det grejer! Mycket intressant Gisela!

Har du tips på litteratur som behandlar området "inbyggt överflöde i systemet" (á la 20 % på Google)? Jag är intresserad av den forskning, speciellt longitudinell, som gjorts inom området.

Är det händelsevis så att du har några svenska success-storys där företag vågat satsa på att "skapa fertil jord"? Där företag förstått vinsten i att låta människor skapa, i de många fall misslyckas, men i något fall bringa något over-the-top till liv? Jag ser ju företag som på riktigt vill att medarbetare ska vara kreativa i denna bemärkelse som väldigt attraktiva och jag misstänker det finns fler som tänker så här.
Hej, kul att du tyckte det var intressant!

Jag har tyvärr ingen litteratur om "20 %" men det är definitivt något jag kommer fördjupa mig inom nu när jag ska plugga två år till. Man ska ju ha tid att skaka fram lite referenser också. :)

Har heller inga svenska success stories på lut. Man borde ju ha! Hur hittar man dem?
Jag hjälper dig att leta! Och på sikt kanske att skapa.. :)
Hej Gisela
Jag tycker Telia har varit Pappa till många success - stories när de var tvunga att dra ner personalstyrkan från 48.000 man (1992) till idag ca 9.000.
Jag har fått förmånen att hjälpa till med Outplacement för ca 250 man av dessa varav ett 50 tal fick min hjälp till sin första order i sitt nya företag. Du finner en hel del citat av dessa på min site om hur de upplevde neddragning och den enorma möjlighet som plötsligt uppenbarades för dem. http://www.mkb.se/outplacement2.htm
Ha en bra dag!
MVH Hans
Sorry Gisela
Det gick ej att ladda ner boken.
Hej,
det fungerar när jag klickar på länken. Kanske var det tillfälligt? Testa gärna att klicka igen, ett vanligt klick bara! :)

Mvh
Gisela
Det gick bra med Internet Explorer, men ej med Chrome som jag kör mest med.
Kolla!
Hej igen Gisela - efter att ha ögnat igenom din bok - Du är helt klart inne på rätt väg. Jag har själv utvecklat ett system, CMS. Produktiviteten ökar med upp till 50%:

"Performance Management med Chefsverktyget CMS är en helt unik mjukvara & modell. Produktiviteten ökar upp till 50%. CMS startar den egna motorn hos medarbetaren och varnar för psykosomatiska problem långt innan de uppstår. "

Du kan läsa mer på: http://mkb.se/kompetensanalys/cms.htm , även referensbrev.

RSS

© 2012   Created by Fredrik Johnsson.   Drivs med tekniken bakom .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor