Hej!

Citat och bevingade ord kan inspirera och väcka tankar.
Vilket är ditt favoritcitat och varför?

Svara direkt här i forumet! Ett urval av dessa kommer att publiceras tillsammans med ditt namn och bild i P&L nr 7/8!

Visningar: 253

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Många grymt träffande synpunkter på denna blogg.
@cecilia: sådana källor till visdom kan vara märkligt häftiga. Jag tyckte själv om den grejen från Andra Avenyn (en serie i vilken jag själv spelade möbelhandlare i ett avsnitt, som klämde på Petra Hultgren....det ni...det har jag plockat mycket poäng på i statistkretsar) - lite Indiana Jones, what the f-k, livet är till för att levas, vilket man ibland kan behöva påminna sig om när komfortzonen krymper. Jag har en favorit från The District, där kommisarien säger till en kvinna som förföljs av något hon råkade ut för som liten; "When you no longer need the pain, you can let it go".

Eller från Six feet under:

Det har inte alltid varit roligt.
Det har inte alltid varit lätt.
Men det har alltid varit värt det.
" Det kan gå ju bra också" sagt av numera general Karl Engelbrektsson. En påminnelse om att man inte skall gå ner sig i negativa tankar inför ett försök!
Vad trevligt med många tänkvärda citat! Fortsätt gärna att lägga in fler, vi publicerar i Personal & Ledarskap vartefter i mån av plats.

Jennie Jensen
Ett av mina favoritcitat är:

I have not failed. I've just found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Alva Edison

Ett bra och enkelt budskap, ge aldrig upp! Vi möter motgångar varje dag, varför inte vända på dessa och se dem som några ytterligare steg mot en lösning... även om det ibland kan vara långa steg. :)

/Alexandra

"Betrakta aldrig studier som en plikt, utan som en avundsvärd chans att lära känna den befriande influensen av skönhet i själens kungarike, för din egen personliga glädjes skull och för samhällets vinst som ditt senare arbete tillför"

- Albert Einstein

Detta citat har vi på Karriärcentersidan på Lunds Tekniska Högskola. Citatet är för mig en stark påminnelse om varför universitet och högskolor finns till överhuvudtaget och varför jag går till jobbet på morgnarna.

"Om du planerar för ett år - så ris, för ett decennium - plantera träd, för en livstid - utbilda människor" (Kinesiskt ordspråk enligt uppgift)

Jag tycker det på ett enkelt tydliggör hur viktig utveckling av den mänskliga resursen är för långsiktigheten. Samtidigt visar det ju också att vi emellan varven och behöver plantera ris på kortare sikt för att ha något att livnära oss på. 

"The first rule is: Trust yourself. And what I mean by that is, so many young people are getting so much advice from their parents and from their teachers and from everyone. But what is most important is that you have to dig deep down, dig deep down and ask yourselves, who do you want to be? Not what, but who.

And I'm talking about not what your parents and teachers want you to be, but you. I’m talking about figuring out for yourselves what makes you happy, no matter how crazy it may sound to other people."

- Arnold Schwarzenegger

Jag har redan svarat på denna tråd en gång, men måste få lägga till en till favorit. Den är 1:37 in i videon som jag infogat nedan

" It's a lie to think that you're not good enough. It's a lie to think that you're not worth anything."

Jag såg inte den här tråden förrän nu, men måste ändå lägga in ett av mina favoritcitat. Det kommer inte från någon känd uppfinnare, politiker eller filosof, utan ifrån serien "Sally" (skriven av Ulf Malmros). Citatet har följt mig sedan serien sändes på SVT 1999. När det går trögt och kämpigt går det alltid att tänka om, ta nya tag och hitta en lösning.

Och som vi alla vet, det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke!
- Sally Santesson

"Tålamod är bittert, men ger söta frukter"

MVH Sture Ragnehag

"Excellence is not a skill - It's an attitude"

/Ralph Marston

Jag tycker att citatet ger bra vägledning till framgång. Det är viktigt att ha en positiv och målinriktad attityd!

Ett citat som ligger mig varmt om hjärtat som också präglar mitt eget yrkesval är:

"När vi önskar andra människor framgång belönas vi med att själva må bättre…"

Därför jobbar jag med coaching och utbildning inom sälj och ledarskap.

RSS

© 2012   Created by Fredrik Johnsson.   Drivs med tekniken bakom .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor