Allt fler rekryterare googlar kandidater

 

Vad är er åsikt, finns det en gräns i vilken utsträckning en rekryterare ska/kan använda sociala medier i en rekryteringsprocess?

Visningar: 240

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

En väldigt bra fråga! Jag väljer att inte svara här riktigt ännu dock :)

Hej!

Det här har avhandlats tidigare här, se bland annat den här diskussionen. =) 

Min åsikt är att det både finns för- och nackdelar med att använda sociala medier som en del  i rekryteringen. Fördelarna är ju givetvis att man får tillgång till användbar information som kan vara svårt att få reda på med hjälp av andra metoder. Nackdelarna är att man ofta söker utan att veta vad man letar efter. Det gör att faktorer som inte har att göra med hur väl kandidaten skulle klara av en tjänst får betydelse för vilken bedömning rekryteraren gör av kandidaten. Arbetar man kompetensbaserat bör man ju enbart fokusera på de för tjänsten avgörande kompetenser och med hjälp av olika metoder utvärdera  dessa. Andra faktorer, så som hur många vänner man har på fb, vilka bilder man väljer att lägga upp eller hur aktiv man är på twitter, bör inte påverka rekryteringsprocessen. Eller vad tänker ni andra?

Tack för svaren, tack för infon Johannes.

Maja, jag är inne på din linje. Att man använder sociala medier i så stor utsträckning, både privat och proffessionellt, borde innebära en risk för att den personliga integriteten hos kandidaten kränks. Jag funderar på som i exemplet med facebook, är det ens intressant för en rekryterare att ha den informationen, om den inte tillför något egentligt värde i en själva intervju eller en rekryteringsprocess?

RSS

© 2014   Created by Fredrik Johnsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor