Hej!

Jag funderar mycket kring vad som kommer vara HR-trender 2012 och om vad som kommer förändras.

Min spaning är att HR kommer på riktigt anamma sociala medier och att detta kommer att te sig på olika sätt. Bland annat att man kan ansöka till jobb med sin LinkedIn-profil, att fler kommer delta i HR-timmen och att vi är med och påverka vilket budskap och kommunikation som går ut i olika kanaler.

Vidare tror jag också att employer branding-hypen dör ut och att företag inser att bra employer branding inte handlar om att trycka ut sitt budskap utan om att vara en bra arbetsgivare, ha en bra organisationen samt stå för den organisation man är snarare än att trycka ut sitt budskap om hur bra man är i olika medier. Är man bra och vågar lita på sina medarbetare och ger dem verktyg för att nyttja sociala kanaler så ger sig resten självt.

Vad tror du? Hur kommer HR utvecklas 2012?

Taggar: 2012, hr

Visningar: 423

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Är inte det också en del av employer branding-"hypen"? Att aktivt göra ett val att INTE satsa på marknadsföring i olika former utan förlita sig på word of mouth för att attrahera/engagera/behålla kompetenta medarbetare? ;)

Haha! 

Då blir ju ALLA former en EB-strategi. I alla fall i efterhand... =)

Jag tror att annonser i tryck kan vara på väg tillbaka. Lite på skämt och lite på allvar. Idag är det så ovanligt (vilket jag tycker är helt rätt) att läsa i en tidning om en platsannons att man reagerar. Det är ju en effekt så god som någon.

Tycker du det är ovanligt? Jag får hem en tjock bilaga med mer eller mindre välformulerade (oftas det senare...) annonser varje söndag med GP. Oskäligt dyrt är det också, annonserna alltså. GP är däremot prisvärd...  

Jag tänker främst på roller inom IT...

/D

Vad tror ni om CV:ts död?

Och vad kommer i så fall att ersätta det?

Idag finns Linkedin som genom sin nya ansök med linkedin kommer flytta fram positionerna.

Där håller jag helt med dig Daniel. Jag tror 2012 blir där vi tar steget från ett fysiskt (nåja, Word-format får nästan anses som papper) till ett digitalt-CV som blir delbart.

LinkedIn (eller dylikt) kommer vara standard inom ett par år. Det är jag rätt övertygad om. 

Hej Johannes, Performance Mngmt var en het potatis i näringslivet under-11 och viljan att komma igång med en process för det lär inte minska under -12. Jag tror att även lilla Sverige är moget för "riktiga" och heltäckande verktyg för Talent/Perf/Recruiting/Learning Mngmt inkl Succession Planing och framförallt Business Execution. Ett exempel på utbudet finns i Gartners Magic Quadrant

Bilagor:

Intressant!

Kommer vi se ett ökande användande av dessa verktyg tror du? 

Jag vet att detta är ett faktum! Ett par affärer med riktigt stora Svenska global ftg är signade, men ännu inte offentliga. Tieto är den största offentliga affären med 18.000 användare - so far...

http://www.aditro.se/sites/default/files/documents/case_tietose.pdf

MVH Sture

Hej Sture, jag är ny medlem i HRSverige och detta är mitt första inlägg. Jag är inte en HR-människa utan ekonom som kommer in från "sidan" vg HR-frågor. Jag tror och hoppas att performance-frågorna ökar under 2012. Min infallsvinkel på det hela är Lärande i arbete 2.0. Jag tror att genom att jobba med hur lärande sker i arbetet och i koppling till webb 2.0 så kan lärandet optimeras och därmed förbättras prestationen. 

RSS

© 2012   Created by Fredrik Johnsson.   Drivs med tekniken bakom .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor